De behandeling van articulatiestoornissen begint meestal op klankniveau, daarna wordt er geoefend op syllabeniveau, woordniveau, zinsniveau en in spontane spraak.
1) Aanbreng voor de spiegel.
De logopedist gaat samen met je kind voor een spiegel zitten. De logopedist toont hoe je de letter/klank vormt in je mond.
Vervolgens moet je kind dit dan ook proberen. Oefening baart kunst. Soms lukt het, soms lukt het niet. Geen zorgen maken, dit komt wel goed.
2) Klank/letter in een woord
1 vooraan in een woord - 2 midden in een woord - 3 achteraan in een woord
- nonsens reeks
- woordenlijst
- spel met woorden
Vooraan, midden en achteraan hoeven niet altijd gedaan te worden. Soms volstaat het om bvb alleen een reeks met de letter/klank vooraan te behandelen.
3) Klank/letter met woorden in een zin.
4) Oefeningen in de spontane spraak.
De oefeningen worden telkens verspreid over een aantal sessies gegeven.
De aanbreng voor de spiegel en de eerste nonsens reeks, zijn bijvoorbeeld al goed voor 1 sessie. Een half uurtje is immers zo voorbij.
Er wordt tijdens deze sessie afwisselend geoefend en een spelletje gespeeld. Spelenderwijs leert je kind.
Dit kan bvb. een ganzenbordspel, memo-spel, gezelschapsspel met geluiden zijn,...
Er wordt ook een kleine beloning gegeven in de vorm van stickers, of stempels als de inzet/concentratie goed is.
Vervolgens moeten wij thuis oefenen, tegen de volgende therapie-sessie.
Dit is altijd zo. Als je vooruitgang wil maken, doe je dit ook best.
We krijgen oefeningen mee naar huis: in een spraakschriftje en ook fotocopies of een spel van de logopedist zelf dat we terug geven de volgende keer dat we terug gaan.
Letter W
Lippen stuwen alsof je een kus gaat geven: varkenssnoetje maken. Oefenen voor de spiegel.
Nonsens reeks
Lippen stuwen alsof je een kus gaat geven: varkenssnoetje maken. Oefenen voor de spiegel.
Nonsens reeks
waa
|
wa
|
wij
|
woo
|
wo
|
wau
|
wee
|
we
|
woe
|
wie
|
wi
|
weu
|
wuu
|
wu
|
wui
|
Herhaal de vorige oefening, maar zeg elk woord 2 x na mekaar.
waa waa
|
wa wa
|
wij wij
|
woo woo
|
wo wo
|
wau wau
|
wee wee
|
we we
|
woe woe
|
wie wie
|
wi wi
|
weu weu
|
wuu wuu
|
wu wu
|
wui wui
|
Herhaal de vorige oefening, maar zeg elk woord 3 x na mekaar
waa waa waa
|
wa wa wa
|
wij wij wij
|
woo woo woo
|
wo wo wo
|
wau wau wau
|
wee wee wee
|
we we we
|
woe woe woe
|
wie wie wie
|
wi wi wi
|
weu weu weu
|
wuu wuu wuu
|
wu wu wu
|
wui wui wui
|
W vooraan in een woord
waaghals
|
waakhond
|
Waal
|
waan
|
waar
|
waard
|
wanorde
|
wanneer
|
waarschijnlijk
|
waarschuwing
|
waken
|
water
|
waas
|
wacht
|
waden
|
waf
|
wak
|
wal
|
walg
|
walm
|
wals
|
wand
|
wang
|
warm
|
was
|
wat
|
web
|
wet
|
west
|
werk
|
weef
|
weeg
|
week
|
ween
|
weer
|
wees
|
weg
|
wekker
|
wel
|
wens
|
welk
|
welp
|
wenden
|
werf
|
wesp
|
wie
|
wieg
|
wiel
|
wiek
|
wier
|
Wies
|
wig
|
wil
|
win
|
Wim
|
wip
|
wis
|
wit
|
wist
|
wind
|
woog
|
woon
|
woord
|
wol
|
wolf
|
wolk
|
worm
|
worst
|
word
|
woud
|
wuif
|
wurg
|
wei
|
wijk
|
wijn
|
wijs
|
wijd
|
wij
|
waarde
|
waarom
|
wafel
|
wagen
|
wagon
|
wakker
|
walgen
|
walrus
|
walvis
|
wandelen
|
wankelen
|
wapen
|
wapperen
|
wassen
|
watten
|
water
|
wedde
|
welkom
|
wenden
|
wenken
|
wenen
|
wennen
|
wensen
|
wereld
|
werpen
|
wervel
|
westen
|
weten
|
weven
|
wezel
|
wezen
|
wiebelen
|
wieden
|
wierook
|
wijzer
|
wimpel
|
winkel
|
winnaar
|
winter
|
wissel
|
woede
|
woensdag
|
woestijn
|
wonde
|
wonen
|
wortel
|
wandaad
|
wurgen
|
Dit spel doe je best met een dobbelsteen en een paar pionnetjes of blokjes.
Om beurten gooi je met de dobbelsteen.
Gooi je bvb. 1 dan verzet je je pion of blokje op de rij bij nr. 1 en benoem je hierbij de afbeelding.
Zo ga je alle afbeeldingen benoemen in het spel.
W: zinnen (samen met het kind een zin vormen met w-woorden- initiaal).
De walvis zwemt in de oceaan.
De wolf heeft kleine welpjes.
De worm eet een appel.
De wesp steekt iemand.
De walrus zit op het ijs.
De wasbeer gaat eten.
De wurgslang wurgt zijn prooi.
Oefening baart kunst, of beter nog, oefening maakt permanent. Veel oefenen, maar dat is niet altijd eenvoudig voor een jong en ongeduldig kind. Daarom is het denk ik zo belangrijk dat ouders de logopedie goed blijven ondersteunen.
BeantwoordenVerwijderen